Närproducerad mat

Närproducerad mat är en trend som växer sig allt starkare. Denna trend växer i takt med att konsumenterna blir allt mer miljömedvetna och efterfrågar mat med mindre klimatpåverkan. En annan trend som går hand i hand med den närproducerade maten är återanvändning. Konsumenter väljer att ta vara på maten och minskar matsvinnet. Här kan du läsa mer om dessa tydliga mattrender.

Närproducerat

Närproducerat eller lokalproducerat innebär det är producerat i närheten av där det säljs. Närproducerad mat innebär oftast lägre koldioxidutsläpp eftersom transporterna är kortare. Ju mer lokalproducerad maten är, desto kortare transportsträcka från producent till konsument. Detta har bidragit till att svenska bönder har börjat experimentera med att producera livsmedel som vanligtvis inte växer i Sverige, exempelvis wasabi. Detta har även gett incitament till att investera i vinodlingar och vinproduktion i Sverige. Under 2019 var det den största lanseringen någonsin av svenska viner på Systembolaget och många av dessa har även vunnit internationella priser.

De som vill ta trenden med lokalproducerad mat till nästa nivå kan haka på “hyperlocal”-trenden. Det innebär att maten produceras där den ska konsumeras. Detta minimerar behovet av transporter såväl som förpackningar. Detta gäller framför allt restauranger eftersom det är där maten konsumeras. Detta syns bland annat hos många restauranger med michelinstjärnor som serverar mat från eget trädgårdsland.

Minskat matsvinn

En annan miljömedveten mattrend är att minska matsvinnet. Jordens resurser är begränsade och allt fler konsumenter har insett att de inte kan slösa på de resurser som finns. Allt fler matföretag, restauranger och livsmedelskedjor kommer på kreativa lösningar för att ta vara all mat och även återanvända den.