Vegetariska livsmedel

Den som tror att vegetarisk kost enbart består av grönt på tallriken bör tänka om. Nyckeln för att ha en sund och nyttig kosthållning är att den är varierad. Variationen är nödvändig för att man ska få i sig alla nyttigheter och tillgodose kroppens behov. Om man funderar på att dra ned på köttet är det viktigt att ersätta det med något. Det går inte att ta bort utan att lägga till något nytt livsmedel. Enligt livsmedelsverket får endast livsmedel utan animaliska ingredienser märkas som vegetariska. Det innebär att vegetariska livsmedel inte heller får innehålla ägg eller mejeriprodukter. Här kan du läsa mer om vegetariska livsmedel.

Nyttiga livsmedel

  • Grönsaker och rotfrukter. Välj gärna grönsaker i olika färger och prioritera de som har högt näringsinnehåll. .
  • Baljväxter. Bönor, ärtor och linser innehåller denna näringstäta kategori. Många baljväxter innehåller mycket protein vilket är viktigt.
  • Frukt och bär. Välj gärna olika sorters frukter och bär för att få i dig många varierade vitaminer och antioxidanter.
  • Frön och nötter. Dessa innehåller mycket protein och nyttiga fetter.
  • Sojaprodukter som tofu och quorn. Även dessa är rika på protein.
  • Fullkornspasta, risk och gryn. Dessa ger kroppen de nödvändiga kolhydraterna.

Ibland måste en vegansk kost kompletteras med järn, D-vitamin, vitamin B12 och omega-3.