Veganska efterrätter

Många förknippar goda bakverk och efterrätter med ingredienser som ägg, smör och mjölk. Som vegan äter man inga animaliska produkter och därför kan inte veganska efterrätter innehålla ovanstående ingredienser. Som tur är finns det många goda recept som är helt fria från ägg och merjeriprodukter. Här får du några smarriga recept.

Glutenfria brownies

Dessa supergoda glutenfria brownies består av endast fyra ingredienser och är mycket enkla att tillaga. Allt du behöver är 5 bananer, 2 och en halv deciliter jordnöt- eller mandelsmör, 4 matskedar kakao och valnötter. Se till så att bananerna är riktigt mogna för att få den rätta smaken. Blanda alla ingredienser och grädda i ugnen i 15 minuter i 180 grader. Valnötterna ska vara i bitar för att ge lite tuggmotstånd.

Saffranspannacotta

Denna lyxiga efterrätt är förvånansvärt enkel att tillaga. Du behöver 5 deciliter havregrädde, 1 deciliter gelésocker, ett paket saffran, en vaniljstång, kärnor från ett granatäpple och några pistagenötter eller mandlar. Börja med att skåra vaniljstången för att få ut fröna. Rör i fröna tillsammans med havregrädden, gelésockret och saffranet i en kastrull och koka upp i några minuter. Häll upp pannacottan i fina serveringsglas eller skålar. Ställ i kylskåp så att den stelnar och toppa därefter med nötter och granatäpplekärnor. Vackert och riktigt gott!

Chokladmousse

Chokladmousse brukar vanligtvis innehålla mycket grädde, men denna variant är baserad på avokado. Du behöver en avokado, 2 bananer, 3 teskedar mandelsmör, 2 teskedar kakao och 5 dadlar. Om du vill ha mer sötma kan du tillsätta en matsked lönnsirap. Välj en riktigt mogen avokado och bananer för att få till en krämig och söt konsistens. Mixa alla ingredienser med en mixer. Den ska vara fluffig och len utan några bitar. Kyl smeten och servera i fina serveringsglas.